Ψευδάργυρος: τα οφέλη του για τον οργανισμό

Ο ψευδάργυρος είναι ένα βασικό μικροθρεπτικό συστατικό που εμπλέκεται σε βασικές λειτουργίες των κυττάρων, μεταξύ αυτών στην ανάπτυξη, τη διαφοροποίηση και την επιβίωση τους. Είναι ένα μέταλλο το οποίο μετά το σίδηρο, είναι το δεύτερο πιο κοινό μέταλλο του οργανισμού. Ο ψευδάργυρος συμμετέχει σε πολλές μεταβολικές διεργασίες, στη σύνθεση πρωτεϊνών καθώς και στη λειτουργία πολλών ενζύμων.

Πηγές ψευδαργύρου

Ο ψευδάργυρος ανευρίσκεται σε πολλές τροφές, όπως το κόκκινο κρέας, το πουλερικά, τα οστρακοειδή και τα ψάρια, τα όσπρια, τα δημητριακά και τα αυγά. Οι ζωικές πηγές είναι κατά κύριο λόγο πιο πλούσιες πηγές ψευδαργύρου σε σχέση με τις φυτικές πηγές. Επιπλέον, η απορρόφησή του αυξάνει όταν στα γεύματα υπάρχει και κάποια πρωτεΐνη. Ο οργανισμός έχει την ικανότητα να απορροφά περίπου το 30%-40% ψευδαργύρου που λαμβάνει από τις τροφές.

Ψευδάργυρος και έλλειψη

Η έλλειψη ψευδαργύρου αφορά κυρίως άτομα όπως οι χορτοφάγοι, οι ηλικιωμένοι, οι αλκοολικοί και όσοι κάνουν πολύ αυστηρές και περιοριστικές δίαιτες. Τα άτομα με έλλειψη ψευδαργύρου εμφανίζουν συμπτώματα, όπως απώλεια της όρεξης, τριχόπτωση, διάρροια και καθυστέρηση στην επούλωση των πληγών. Τα επίπεδα ψευδαργύρου ελέγχονται με εξέταση αίματος.

Τα χαρακτηριστικά του ψευδαργύρου

Ο ψευδάργυρος αποτελεί βασικό συστατικό για την ομαλή λειτουργία του οργανισμού. Η δράση του είναι αντιοξειδωτική, συμμετέχει στο μεταβολισμό όλων των μακροθρεπτικών συστατικών και είναι συμπαράγοντας σε πάνω από 300 ένζυμα. Συμμετέχει στον πολλαπλασιασμό των κυττάρων, στη ψυχολογική λειτουργία, στη γονιμότητα και στην σπερματογένεση καθώς και στο ανοσοποιητικό σύστημα. Επίσης, έχει δράση στην υγεία των μαλλιών, των νυχιών και του δέρματος όπως και στη φυσιολογική όραση.

Ψευδάργυρος και δερματολογικά προβλήματα

Η έλλειψη ψευδαργύρου σχετίζεται με την εμφάνιση προβλημάτων στο δέρμα. Μελέτες δείχνουν ότι η επαρκής πρόσληψη ψευδαργύρου μπορεί να βοηθήσει στα συμπτώματα της ακμής και της ψωρίασης.  

Ψευδάργυρος και έλκη

Ο ψευδάργυρος βοηθάει στην ταχύτερη επούλωση των πληγών. Συμβάλλει στην ταχύτερη επούλωση του βλεννογόνου του στομάχου σε περιπτώσεις έλκους και γενικότερα στην καλύτερη και πιο γρήγορη αποκατάσταση.

Ψευδάργυρος και γονιμότητα

Ο ψευδάργυρος έχει ευεργετική δράση στην παραγωγή τεστοστερόνης και έτσι συμβάλλει στην βελτίωση της γονιμότητας. Επίσης βελτιώνει την παραγωγή σπέρματος.

Ψευδάργυρος και τριχόπτωση

Μελέτες δείχνουν ότι άτομα που πάσχουν από τριχόπτωση έχουν χαμηλά ποσοστά ψευδαργύρου στον οργανισμό τους. Η έλλειψη ψευδαργύρου έχει αρνητικό αντίκτυπο στην υγεία των μαλλιών, των νυχιών και του δέρματος. Πάντα οι θεραπείες με τοπικά προϊόντα για την τριχόπτωση, όπως λοσιόν και σαμπουάν, συνδυάζονται με συμπληρώματα διατροφής που περιέχουν ψευδάργυρο.

Ψευδάργυρος και ανοσοποιητικό σύστημα

Η πιο πολυσυζητημένη ιδιότητα του ψευδάργυρου, ειδικά τελευταία, είναι η δράση του στην ενίσχυση του ανοσοποιητικού συστήματος. Ο ψευδάργυρος έχει φανεί ότι βοηθάει και στην ενίσχυση του ανοσοποιητικού συστήματος, ώστε να μην αρρωστήσει κάποιος αλλά και αν αρρωστήσει να αντιμετωπίσει τα συμπτώματα. Βοηθάει στη μείωση της έντασης και της διάρκειας των συμπτωμάτων, όπως καταρροή, βήχα και πονόλαιμο. Και τα τελευταία δεδομένα δείχνουν ότι η επάρκεια του οργανισμού σε ψευδάργυρο σχετίζεται με τη νόσηση από τον κορωνοϊό Covid- 19. Η επάρκεια του οργανισμού σε ψευδάργυρο μπορεί να μειώσει την πιθανότητα των επιπλοκών, όπως η πνευμονία. Επομένως η δράση του ψευδαργύρου είναι τόσο προληπτική όσο και προστατευτική σε περίπτωση νόσησης.

Στην αγορά κυκλοφορούν συμπληρώματα διατροφής με ψευδάργυρο σε διάφορες μορφές. Οι πιο συνηθισμένες μορφές είναι ο θειϊκός, ο γλυκονικός, ο κιτρικός και ο πικολινικός. Ανάμεσα στις παραπάνω, η πιο απορροφήσιμη μορφή είναι ο πικολινικός ψευδάργυρος, ο οποίος έχει μεγαλύτερη βιοδιαθεσιμότητα. Υπάρχουν διάφορες μορφές συμπληρρωμάτων με ψευδάργυρο όπως παστίλιες, κάψουλες και μασώμενα δισκία ώστε όλοι να βρουν αυτό που τους ταιριάζει. Τέλος, όσον αφορά την ημερήσια δόση, αυτή κυμαίνεται από 8-11 mg την ημέρα σε άνδρες και γυναίκες ενήλικες.

Επομένως, ο ψευδάργυρος είναι ο φύλακας του ανοσοποιητικού συστήματος αλλά και ο σύμμαχος στην καλή υγεία.